tirsdag den 5. december 2017

Mellemlederes kompetencer

Mellemlederes kompetencer

Nogle har allerede hørt tale om Peter princippet.
Princippet handler om at man forfremmer nogen deres niveau for inkompetence.
Peter-princippet har fået sit navn fra psykolog og ledelses-teoretiker doktor Peter Laurence Johnston, som formulerede det.
Princippet omhandler, at medarbejdere, som gør et godt stykke arbejde, vil blive forfremmet. Hvis de klarer sig godt i det job, de er blevet forfremmet til, bliver de forfremmet igen. Hvis de ansatte havner i et job, de ikke klarer sig godt i, bliver de ansatte ikke mere forfremmet. Folk i en hierarkisk organisation er længst tid i i et job, de er mindst kompetent til.
Dette betyder ikke at den højere stilling er vanskeligere. Det kan vel være, at det er en anderledes stilling. De egenskaber, som gjorde vedkommende dygtig til en tidligere stilling, er eventuelt uden betydning i den nye stilling. En erfaren IT-konsulent kan eksempelvis blive forfremmet til afdelingschef, et job, hvor ens evner inden for IT ikke mere bliver brugt; men som derimod kræver kendskab til budgetter, forhandling samt medarbejder trivsel.
Dette princip er anvendt på danske arbejdspladser, hvor den ansatte der præsterer bedst i en afdeling bliver forfremmet til chef, uden at have som helst ledelsesmæssige kompetencer.
Tit glemmer arbejdspladserne at uddanne disse ansatte indenfor ledelse og dette bevirker at medarbejderen er en dårlig leder og at de ansatte som er under den pågældende i afdelingen ej trives.
Arbejdspladserne kan vinde meget ved at fokuserer på at udvikle deres chefers evner inden for ledelse.
Dette gøres via ledelses kurser hvor chefer lærerredskaber de kan benytte i daglig dagen.
Lederkurser giver mulighed for at styrke forholdet mellem chef og ansatte.
Ledelses kurser har fokus på kompetence udvikling, og øvelser i at udføre virksomhedens mision samt implementering af nye initiativer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lederuddannelse

Lederuddannelse for iværksætteren Som iværksætter og virksomhedsejer, er der mange bolde at holde i luften, og for den dynamiske iværksæ...