tirsdag den 5. december 2017

Ledelses kompetencer

Ledelses kompetencer

Mange har før hørt om Peter princippet.
Princippet handler om at man forfremmer nogen til deres inkompetence niveau.
Princippet har fået sit navn fra psykolog og ledelses-teoretiker Peter Laurence Johnston, som formulerede det.
Princippet omhandler, at ansatte, som gør et godt stykke arbejde, bliver forfremmet. Når de klarer sig godt i det arbejde, de er blevet forfremmet til, bliver de forfremmet igen. Når medarbejderne får en stilling, som de klarer sig dårligt i, så bliver de ikke længere forfremmet. Folk på en arbejdsplads er i længst tid i det arbejde, de er mindst kvalificerede til.
Dette betyder ikke at den højere stilling er vanskeligere at udføre. Det kan vel være, at det er en anderledes stilling. De kompetencer, der gjorde den medarbejder dygtig i den tidligere stilling, kan være ligegyldige i den nye stilling. En dygtig IT-konsulent kan eksempelvis blive forfremmet til afdelingschef, et job, hvor vedkommendes kvalifikationer inden for IT ikke længer bliver brugt; men som derimod kræver kendskab til budgetter, forhandling samt medarbejder motivation.
Denne metode er benyttet i danske virksomheder, hvor den medarbejder der performer bedst i en afdeling bliver forfremmet til mellemleder, uden at have som helst ledelsesmæssige kompetencer.
Tit undlader arbejdspladserne at udvikle disse medarbejdere indenfor ledelse og dette bevirker at medarbejderen ikke er en god leder og at de ansatte der er under den pågældende i organisationen ikke trives.
Arbejdspladserne kan vinde meget ved at sørge for at udvikle deres lederes kompetencer inden for ledelse.
Dette gøres via ledelses kurser hvor arbejdspladsens chefer lærer forskellige værktøjer de kan benytte i daglig dagen.
Kurserne har fokus på personlig udvikling, og teknisk træning i at udføre virksomhedens overordnede mision samt implementering af initiativer.
Ledelses kurser kan benyttes af alle. 
Hvis du er chef i et større firma hvor der er mange ansatte, kan det være svært at huske hvilke styrker og svagheder hver eneste medarbejde har. I kurser for ledelse anvendes der forskellige teknikker, der styrker kompetence forholdet, hvilket gør det nemmere at styre på baggrund af medarbejderens styrker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lederuddannelse

Lederuddannelse for iværksætteren Som iværksætter og virksomhedsejer, er der mange bolde at holde i luften, og for den dynamiske iværksæ...